WASA 55 - snabb och lättseglad familjebåt
Säljes av: Kent Forssgren,  070-657 08 31, mailxxxxxxx
395 000:-
Längd öa: 13.5 m (44 fot)
Längd vl: 10.7 m
Bredd: 2.56 m
Djup: 1.95 m
Deplacement: ca. 6000 kg
Köl: Fenköl bly
Kölvikt: 2900 kg
Skrovet: Sandwich-laminerad glasfiber
Krysställ: 55 m²
Rigg: 7/8-dels, Selden
Lystal: 1.24
Kojplatser: 6 st
Ruffhöjd: 180 cm
Mollymawk, en engelsk sjömansterm för albatrosser, är ett passande namn för denna lättseglade båt. Wasa 55 har vunnit Tjörn Runt tre gånger och varit 5:e snabbaste enkölsbåt i Ostar, ensamkappseglingen över Atlanten. En fransman har också seglat ensam jorden runt med en Wasa 55. Det går snabbt. Lätt 10 till 12 knop. Kalkylera med 6 knop i snitt under långsegling. Går mjukt i grov havssjö. Idealisk båt för en familj med små barn då en person kan sköta seglingen. Gott om utrymmen. Barnen i akterruffen och föräldrarna i förpiken. Salongen fri. De sex kojerna är fullängd. Stickkojerna omgjorda till förvaring. 

Mollymawk är speciell. Vi ville inte ha någon synlig plast inombords. Detta efter att tidigare ha ägt en pärla i trä, A22:an Britt-Marie, byggd 1936 och ritad av Harry Becker, vilken tillsammans med Leif Ängermark har ritat Wasa 55:an. Extra kraftigt dimensionerat skrov samt fribord och däck med balsasandwich för styrka och värmeisolering. Bricketteldad bastu finns!

Efter tankar och erfarenheter från mer än 13.000 distanser i de flesta tänkbara väderförhållanden, har vi genomfört en omfattande ombyggnad. Sittbrunnen i Wasa 55 är onödigt djup. Självlänsarna tog in vatten vid kraftig sjögång. Motorn var svåråtkomlig under sittbrunnen, dessutom väl svag. 13 hk räcker i stiltje, men, inte när vid kuling till havs eller vid manöver i hård vind i en trång hamn. 

Hela sittbrunnen, stickkojerna och motorrummet togs bort och en ny sittbrunn har byggts, med durken ca 30 cm högre. Inga genomföringar kvar under vattenlinjen som inte måste vara där. Stickkojernas volym blev fördubblad och omgjord till garderober från akterruffen samt segel- respektive väskstuv från salongen. Ny inredning i akterruffen, runt motorn och stickkojerna. Motorn, nu på 35 hk, är lättåtkomlig från fem sidor. Eldragningen som under årens lopp vuxit som ett skatbo revs. Nu är ett modernt flexibelt s.k. bus-system på väg att installeras. Tre kablar dras runt i båten. Där en strömförbrukare önskas, ansluts den enkelt till kablarna. En central känner av stömförbrukaren. Strömförbrukarna visas och styrs på från en separat panel alternativt via en pc. På en pc eller tv-skärm kan bilden från sonaren, ett rundstrålande ekolod som ger upp till 500 meters sikt under vattnet, visas. 
http://www.capi2.com/applications/yachts/

200.000 kr är nedlagt på ombyggnaden; förutom all tid. Återstår framför allt installation av elen. Önskemål om navigationsutrustning är mycket individuellt. Därför har vi lämnat till en nu ägare att själv avgöra detta val. Valet påverkar placering av övriga instrument på den därtill förberedda navigationspanelen. Montera så reglage för ratt och motor samt gör en normal vårrustning. En nästan ny båt kan bli känslan.

Mollymawk finns för besiktning vid den mycket välskötta Säbyvikens Marina belägen längs Vaxholmsvägen, ca 20 km från Stockholms Centrum. Eventuellt kan sommar- och vinterplatsen övertas